国際文化研究科 新型コロナウィルス感染症拡大防止学生用ガイドライン

2022.1.19更新

大学BCPレベル Level 2
登校・入構 登校前に検温を含む健康観察を行い異常がなければ登校可。
入構時は必ず各部屋ドアに付された入退室QRコードをスマートフォンで読み取り、回答する。
体調に異常があり、その後回復した場合は、症状が消失してから72時間経過の後、登校可。
入構時間は出来るだけ短くし、3密を避ける。
授業 原則オンライン (Wifi接続は院生室・Wifi接続用教室から可能)、対面もありうる。
※詳細は各授業の担当教員、教務係に問い合わせる。
研究 それぞれの講座、研究室、指導教員の指示に従う。
研究室内ではマスク着用・手指の消毒・「3密」の回避を徹底。
研究室での滞在時間は可能な限り短く。
移動 日本国内の感染拡大地域への不要不急の移動は自粛。
宮城県内外から仙台に移動した際は、健康観察の上、異常がないことを確認して登校可。
構内ではマスク着用・手指の消毒・他人との距離をとること (2m)・「3密」の回避を徹底する。
※国外への移動、国外からの移動は必ず事前に指導教員・教務係に相談する。
学内食堂 一部営業時間変更。詳細は下記サイトにて確認してください。
(東北大生協 営業時間のお知らせ)
アルバイト
  • 「3密」環境となるアルバイトは従事しないよう強く要請します。
  • [従事可能な業務・業態]
    • >オンラインなどでの遠隔業務
    • > 社会生活の維持に必要と判断される業態
      (コンビニ、ドラッグストア、生活必需品販売など)

※アルバイトの自粛により経済的な心配が生じる方は下記にご相談ください。
教育・学生支援部 学生支援課経済支援係
TEL:022-795-7816 E-mail:shogaku@*(*はgrp.tohoku.ac.jp)

課外活動 「課外活動の対面活動を中止しオンライン活動」を推奨
詳細は下記サイトにて確認してください。
(課外活動について)
体調に異常がある場合 下記サイトの指示に従い、国際文化研究科教務係に連絡する。
https://www.bureau.tohoku.ac.jp/covid19BCP/condition.html
国際文化研究科教務係: int-kkdk@*(*はgrp.tohoku.ac.jp)

※東北大学の学生向けの情報については以下のサイトをご覧ください。
https://www.bureau.tohoku.ac.jp/covid19BCP/student.html

 

Guideline for Students in Response to the COVID-19 Epidemic
Graduate School of International Cultural Studies

Updated 2022.1.19

Tohoku University’s BCP Level Level 2
Coming to campus If there is no symptom including high temperature, you can come to campus. On campus,
be sure to use your smartphone to read the QR code posted on the entrance to each room.
If you have a symptom(s) and recover, allow at least 72 hours after the symptom(s)
disappear(s) before coming to campus. Make your visit as short as possible.
Courses Mostly online (Wifi access available in students’ labs and the designated classrooms).
Face-to-face classes may also be held.
Consult the Academic Affairs Office and your instructor for details.
Research Follow the instruction provided by your department, lab, and/or supervisor. When using
your lab, make sure to wear a mask, wash and disinfect your hand and fingers, and avoid
the 3 Cs. Minimize your stay in the lab.
Traveling Refrain from traveling especially to those areas where the number of COVID-19 cases
has risen. When you move to Sendai from somewhere else, observe your health and
you may come to campus if you have no symptom. Upon return to campus, make sure to
wear a mask, disinfect your hands and fingers, allow plenty of distance (2m) from others,
and avoid the 3 Cs.
NOTE: When you travel from/to overseas, inform your supervisor and the Academic
Affairs Office of your plan well in advance.
On-campus cafeterias Some are change in business hours. Check the website below for details.
(TOHOKU Univ. Co-op. Business hours)
Part-time jobs
  • The University strongly urges you not to engage in a job with the 3 Cs.
  • Permissible jobs include on-line work and work needed to maintain daily life in
    the society (convenience stores, drug stores, stores selling commodities, etc.).

NOTE: If you have a financial problem due to lack of part-time jobs, contact the
Financial Support Office at 022-795-7816 or shogaku@* (replace * with “grp.tohoku.ac.jp”)

Extracurricular activities Stop face-to-face activities and recommend online activities.
Take enough measures and conform to be university’s guideline.
(University’s guideline for extracurricular activities)
When you are not well Follow the instruction given at the website below and contact the GSICS Academic Affairs
Office at int-kkdk@* (replace * with “grp.tohoku.ac.jp”)

https://www.tohoku.ac.jp/en/news/university_news/information_of_covid_19.html#linkunwell

NOTE: For more information from the university, visit the website below.
https://www.tohoku.ac.jp/en/news/university_news/information_of_covid_19.html



  • 冬季休業期間中の学生生活について(注意喚起)/Staying Safe during the Winter Holidays!
    *English follows Japanese.
    本学では冬季休業期間(12月29日(水)~1月4日(火))を迎えるにあたり、新型コロナウイルス感染症拡大防止等について、学生のみなさんへあらためて注意喚起を行います。
    現在のところ、国内における新型コロナウイルス新規感染者は減少傾向ですが、新型コロナウイルス感染症の第6波や新たな変異株であるオミクロン株の感染拡大、また、これからの時季はインフルエンザの流行が懸念されます。
    特に年末・年始は、帰省や旅行等により、人との接触が増える時期になりますので、下記の注意事項に留意のうえ、自らが感染しない、他の人に感染させないための行動を引続き心がけ、東北大生として自覚と責任のある行動に努めましょう。【注意事項】
    1.新型コロナウイルスに関すること
    ○基本的な感染予防対策の徹底
    ➢ワクチン接種後も継続して感染防止対策を実施しましょう。
    □手洗い・手指消毒 □マスク着用 □3密回避 □換気 □体調管理
    ○大人数や長時間に及ぶ飲食の回避
    ➢大人数での飲食では、大声になり飛沫が飛びやすくなるため、感染リスクが高まります。
    ➢狭い空間に、長時間、大人数が滞在すると閉鎖空間が共有されるため感染リスクが高まります。
    ➢不特定多数の人が密集するパーティー等への参加は控えましょう。
    ○課外活動ガイドラインを遵守した活動
    ○新型コロナウイルス感染症に関する差別・偏見の防止
    ➢無用の誤解や差別を生まないように不正確な情報に惑わされず、注意深く冷静な行動を心がけましょう。
    2.新型コロナウイルス以外に関すること
    ○飲酒マナーに関すること
    ○交通ルール・マナーの遵守に関すること
    ○違法薬物の使用に関すること
    ○SNSの使用方法に関すること
    ○積雪・凍結道路での交通事故、水道管凍結、山岳事故などの防止に関すること※ 事故等に遭った場合は指導教員ならびに国際文化研究科の教務係へ連絡してください。(※2021年12月29日~2022年1月3日までは事務室も閉まります。)
    ※ 冬季休業期間中も本学ならびに本研究科のHPとDCメールの情報を確認してください。こちらもご確認ください。→ 〇年末・年始の感染症の予防についてDuring Tohoku University’s upcoming winter vacation (Wed., December 29th to Tue., January 4th), we ask that you please be extra cautious regarding COVID-19.
    Currently, COVID-19 infections are on a downward trend in Japan, but medical authorities are concerned that a 6th wave of infections could be caused by the virus’s Omicron variant. Furthermore, the winter
    influenza season will be upon us soon. In particular, during this season you may have more exposure to other people due to New Year’s travel to visit family. Please take care of the following to avoid becoming infected yourself and infecting others.
    We ask for your cooperation and consideration as responsible members of the Tohoku University community.

    CAUTION:
    1. Avoiding COVID-19
    ○Thoroughly implement basic prevention measures
    ➢Even if you’ve been vaccinated, continue to take precautions.
    □Wash/disinfect hands □Wear a mask □Avoid the “3 Cs” □Ventilate enclosed spaces □Monitor your health
    ○Avoid crowds and long communal meals.
    ➢At large communal meals, people tend to speak loudly, which spreads droplets and increases the risk of infection.
    ➢Spending long periods of time in crowded, enclosed areas increases the risk of infection.
    ➢Avoid participating in crowded parties etc. that are open to the general public.
    ○Follow university guidelines on extracurricular activities.
    ○Preventing discrimination/bias related to COVID-19
    ➢To avoid needless misunderstandings, discrimination, and bias, do not rely on rumors/unverified sources. Stay cautious, calm, and rational.
    2. Other Issues
    ○Observe etiquette/laws regarding alcohol.
    ○Follow traffic rules and etiquette.
    ○Do not use illegal drugs.
    ○Use SNS responsibly.
    ○In the cold weather, watch out for: traffic accidents due to snow/ice on roads, pipes freezing in your apartment, snow-related disasters in mountainous areas, etc.

    Note: If you are involved in an accident, please contact your supervisor and Academic Affairs Office. (The office will be closed from December 29, 2021 to January 3, 2022.)
    Note: Please continue to check the Tohoku University & International Cultural Studies website and your DC mail account during the holidays for important information.

    Please check this also. → 〇Safe_Holidays_Poster

     


  • 新型コロナウィルス感染症の学生生活への影響調査 2021年 2学期/ Questionnaire for COVID-19 Student Impact Survey (GSICS, Tohoku University, 2021 fall semester)(2021年11月30日更新/ November 30, 2021 Updated)
    ※11/29(月)にDCメールでもお送りしています。/ This was sent via DC mail on Monday, November 29.

    • 学生の皆様国内の新型コロナウィルス感染症は感染者の数が減り、落ち着いていますが、マスクの着用など様々な感染対策をしなければならない状況は続いています。
      これからも皆様の研究や生活において、研究科が取り組むべき具体的な対応策を検討する目的で、皆さんが現在どのような問題や不安を感じているか、研究科にどのような期待を寄せているかについて、6月に行ったアンケートに続いて、2度目の調査をしたいと思います。
      回答にかかる時間は数分ですので、ご協力をお願いします。
      ご提供いただいた貴重な情報は、上記の目的以外の用途には使用しません。URL: https://forms.gle/BazmTRHx4i1jc7E66回答期限:12月10日学生進路・指導委員会
      担当 鄭 嫣婷

      Dear all,

      We do hope this e-mail finds you and your loved ones safe and well in such a prolonged COVID-19 pandemic situation.
      Fortunately, the number of people infected with COVID-19 in Japan has been decreasing, but we need to continue to take various precautions against infection, such as wearing masks, etc. Following the questionnaire we conducted in the spring semester, this second survey is designed to update your problems and concerns during the pandemic, which can help us provide you with more appropriate and effective supports. It may take about 5 minutes to fill in the questionnaire, and we will not use the collected data for other purposes. We appreciate your participation.

      URL: https://forms.gle/dvXSrbFRPftzmKqR9

      Deadline: December 10, 2021

      Student Support Committee, GSICS
      Hyeonjeong Jeong


  • 行動指針BCPレベル1への移行ついて/ About updating to BCP Level 1.(2021年10月1日更新/ October 1, 2021 Updated)
    • 東北大学のBCPレベルが10月1日よりレベル1に引き下げられました。詳細は下記、本学ウェブサイトをご確認ください。なお、国際文化研究科の新型コロナウィルス感染症拡大防止学生用ガイドラインも更新されていますのでご確認ください。Tohoku University’s BCP level has been lowered to Level 1 on October 1, 2021. For details, please refer to the Tohoku University website below. The Graduate School of International Cultural Studies guideline for students to prevent the spread of COVID-19 infections was also updated. Please check this carefully.東北大学HP:http://www.tohoku.ac.jp/japanese/2021/09/news20210930-01.html
      Tohoku University website: https://www.tohoku.ac.jp/en/news/university_news/message_from_president_oct_1_2021.html
  • 行動指針BCPレベル2への引き下げについて/ About updating to BCP Level 2.(2021年9月17日更新/ 17th May, 2021 Updated)
    • 東北大学のBCPレベルが9月16日よりレベル2に引き下げられました。詳細は下記、本学ウェブサイトをご確認ください。なお、国際文化研究科の新型コロナウィルス感染症拡大防止学生用ガイドラインも更新されていますのでご確認ください。Tohoku University’s BCP level has been lowered to Level 2 on 16th September, 2021. For details, please refer to the Tohoku University website below. The Graduate School of International Cultural Studies guideline for students to prevent the spread of COVID-19 infections was also updated. Please check this carefully.東北大学HP:https://www.tohoku.ac.jp/japanese/2021/09/news20210916-02.html
      Tohoku University website: https://www.tohoku.ac.jp/en/news/university_news/message_from_president_20210916.html
  • 行動指針BCPレベル2への引き下げについて/ About updating to BCP Level 2.(2021年5月19日更新/ 19th May, 2021 Updated)
    • 東北大学のBCPレベルが5月13日よりレベル2に引き下げられました。詳細は下記、本学ウェブサイトをご確認ください。なお、国際文化研究科の新型コロナウィルス感染症拡大防止学生用ガイドラインも更新されていますのでご確認ください。Tohoku University’s BCP level has been lowered to Level 2 on 13th May, 2021. For details, please refer to the Tohoku University website below. The Graduate School of International Cultural Studies guideline for students to prevent the spread of COVID-19 infections was also updated. Please check this carefully.
  • 東北大学BCPに対応した附属図書館本館の開館時間の変更について/Change of Opening Hours of Tohoku University Main Library in Response to BCP(2021年4月7日更新/ 7th April, 2021 Updated)
    • 新型コロナウイルス接触確認アプリ(COCOA)をインストールしてください。/Please install the COVID-19 Contact Confirmation Application (COCOA).(2021年4月7日更新/ 7th April, 2021 Updated)
      詳細は下記をご覧ください。Please refer to below;
      COCOAチラシ(日)
      COCOAチラシ(English)
  • 行動指針BCPレベル3への引き上げについて/ About updating to BCP Level 3.(2021年4月1日更新/ 1st April, 2021 Updated)
    • 東北大学のBCPレベルがレベル3に引き上げられました。詳細は下記、本学ウェブサイトをご確認ください。なお、国際文化研究科の新型コロナウィルス感染症拡大防止学生用ガイドラインも更新されていますのでご確認ください。Tohoku University’s BCP level has been raised to Level 3. For details, please refer to the Tohoku University website below. The Graduate School of International Cultural Studies guideline for students to prevent the spread of COVID-19 infections was also updated. Please check this carefully.
      https://www.tohoku.ac.jp/japanese/2021/03/news20210331-3.html
      https://www.tohoku.ac.jp/en/news/university_news/information_of_covid_19.html
  • QRコードを利用した入退室管理の徹底について/ Regarding the request to use the QR codes for access control.(2021年1月6日更新/ 6th Jan., 2021 Updated)
    • 年末年始にかけて、本学の構成員にも新型コロナウイルス感染者が確認されている状況となっています。すでに、以前からQRコードを利用した入退室管理の徹底について、学生のみなさんにお願いしているところではありますが、残念ながら、講義室等への入退室記録を登録していない学生がまだ多く見受けられます。大学の施設を利用する際には、QRコードを利用した入退室管理の徹底をお願いしたいと思います。/ During the end of the year and the beginning of the new year, some members of our university have been confirmed to be infected with the new coronavirus. As we have already asked you, we have requested students to use QR codes for access control, but unfortunately, we have found many students who have not registered their entry/exit records to lecture rooms, etc. We would like to ask you to manage your entry/exit using QR codes when you use the university facilities.
  • 新型コロナウイルス感染拡大防止のための東北大学の行動指針(BCP)がアップデートされました。/ We Updated “BCP level 1” on December 16, 2020.
    • 帰省や旅行などの移動は出来る限り慎重にお願いします。感染が拡大している地域との間の移動は、特に慎重にお願いします。/ Please be as cautious as possible when traveling back home or on vacation. And also, please be especially careful when traveling to and from areas where the infection is spreading.BCP 1(日本語):12月18日更新
      BCP 1(Englisgh):Updated Dec. 16