セミナー・公開講座

学生各位 国際文化研究科専門科目シラバスについて

学生各位

学務情報システムの調整の関係上、一時的に国際文化研究科専門科目のシラバスが閲覧できなくなる場合があります。
以下のURLにPDFで仮に作成したシラバスを掲載しましたので、閲覧される際にはご利用ください。

授業に関するお知らせ



授業に関するお知らせ→令和2年度国際文化研究科授業時間割等の「※左記からもご覧いただけます。【前期2年の課程】 【後期3年の課程】 」

国際文化研究科教務係

研究科長から学生への通知(4月17日版)/Notification from Dean to Students (April 17th Edition)

国際文化研究科学生の皆さんへ

いよいよ4月20日に新学期の授業が始まります。現在の社会状況に不安を覚える方もいるかもしれませんが、焦らず一つ一つ丁寧にこなしていくことが肝要です。心配事や質問などある場合は、遠慮せず教員や教務係にお問い合わせください。

コロナウィルス感染症の拡大を防止するために、学生の皆さんには以下のことをお願いしていました。

「自宅では健康観察を続け、発熱・風邪の症状・倦怠感・息苦しさ・味覚臭覚の欠如が4日以上ある場合は宮城県・仙台市のコールセンター(022-211-3883)に電話し指示に従ってください。大学の保健管理センター(infection2020[a]grp.tohoku.ac.jp)、指導教員、所属講座の代表教員にも連絡してください。
*メール送信時には、[a]を@に変換して送信願います。」

これに加え、以下のことを新たにお願いします。
(1) 日常的に健康観察(体温の測定を含む)を行い、発熱・風邪の症状・倦怠感・息苦しさ・味覚臭覚の欠如がある場合は、すぐに(4日間を経ずに)指導教員と所属講座の代表教員に連絡してください。
(2) 感染者・感染者との濃厚接触者・感染者との濃厚接触が疑われる人と接触が考えられる場合は、すぐに指導教員と所属講座の代表教員に連絡してください。

皆さんのご理解とご協力をお願いします。

2020年4月17日
国際文化研究科長

**********************************************
TO: Students of GSICS
FROM: The Dean
Date: April 17, 2020

The new semester begins on April 20. You must be excited about it and, at the same time, you may feel anxious about the current social situation. Let me remind you that you do not have to worry; things will be all right if you move forward steadily. If you have any questions or concerns, don’t hesitate to contact your supervisor and/or the Academic Affairs Office.

I have asked you to take the measures below in order to prevent the spread of the new coronovirus infection.
“Monitor your health at home. If you have a fever, cold-like symptoms, tiredness, difficulty breathing, lack of the sense of taste/smell for four days, call Miyagi Prefecture/Sendai City Call Center at 022-211-3883 and follow their instruction. Inform your supervisor and the head of your department/program of your condition.”

This time, I strongly urge you to take the following additonal measures:

(1) Monitor your health (including taking your body temperature) daily. If you have a fever, cold-like symptoms, tiredness, difficulty breathing, lack of the sense of taste/smell, contact your supervisor and the head of your department/program immediately. Do not wait four days to pass.

(2) If you have been in close contact with an infected person and/or a person who has been or may have been in close contact with an infected person, contact your supervisor and the head of your department/program immediately.

These are very important to protect ourselves and the society around us. I sincerely appreciate your understanding and cooperation.

【東北大学国際文化研究科教務係】本日の(オンライン)オリエンテーションの受講について

令和2年4月新入学生各位

東北大学国際文化研究科教務係です。
東北大学国際文化研究科ホームページにオリエンテーションのメニューが表示されましたので、各自必ず受講願います。


■表示場所
在学生の方へ→授業に関するお知らせ→MENYU→授業に関するお知らせ
リンク http://www.intcul.tohoku.ac.jp/student/std-info/std-class-info.html


■注意事項
Ⅰ.新入生は、表示される各項目をクリックし、
各項目からファイルをダウンロードし、順番に閲覧願います。
表示される項目
1.国際文化研究科長 祝辞
2.教務事項に関するオリエンテーション
3.学生相談・特別支援センターについて
4.学生生活の留意事項について
5.ハラスメント被害の相談窓口及び障がい者差別解消窓口について
6.情報ネットワーク講習会



Ⅱ.閲覧に際しては、Microsoft Power Point 及び Acrobat PDFを閲覧できる環境を事前に準備願います。

Ⅲ.Power Pointを再生中、
スピーカーマークが表示されますので、クリックし、音声を再生願います。

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新型コロナウィルス感染防止に関する国際文化研究科学生の皆さんへのお願い/【Notice】Request for GSICS Students on Prevention of COVID-19 Infection

国際文化研究科 学生の皆さんへ

国際文化研究科長

本学に新型コロナウィルス感染者が出たことをうけ、大学の感染拡大防止策が強化されました。つきましては、本研究科の学生の皆さんには以下のことをお願いします。

1. 原則、大学には通学せず、自宅での学習・研究をお願いします。指導教員との連絡も電子メールや電話で行ってください。

2. やむをえず大学に来る必要がある場合は、必ず来校する前日の16時(平日に限る)までに以下のメールアドレスに必要事項を記入して通学の許可を申請してください(申請メールは指導教員にCCしてください)。返信で許可をうけてから通学するようにしてください。
※通学許可申請メールアドレス:int-kkdk「a」grp.tohoku.ac.jp
*メール送信時には、「a」 を @ に変換して送信願います。

※通学許可申請メール記入内容
メールの件名:通学許可申請
本文に記入する項目:氏名、学年、学籍番号、所属講座・コース、通学の理由、訪問する場所(〇〇講座院生室、図書館、事務室、など)、滞在日時(〇月〇日 〇時〜〇時)

3. 授業は全てオンライン授業となります。受講方法については別途通知します。

4. 事務室を訪問する場合は、必ず事前に教務係にメールで連絡してください。

5. 自宅では健康観察を続け、発熱・風邪の症状・倦怠感・息苦しさ・味覚臭覚の欠如が4日以上ある場合は宮城県・仙台市のコールセンター(022-211-3883)に電話し指示に従ってください。大学の保健管理センター(infection2020「a」grp.tohoku.ac.jp)、指導教員、所属講座の代表教員にも連絡してください。
*メール送信時には、「a」 を @ に変換して送信願います。

To: Students
From: The dean of GSICS

In response to the occurrence of COVID-19 cases inside Tohoku University, the university has tightened up its measures. The Graduate School of International Cultural Studies urges you to take the following measures:

1. Please refrain from coming to the university and switch to studying at home. When you need to contact your supervisor, use the telephone or e-mail.

2. If you need to come to school, get permission from the school. Send a request to int-kkdk「a」grp.tohoku.ac.jp in advance by 16:00 on the day prior to when you wish to come. Enter “Request for permission” in the subject line of the e-mail and enter the following information in the body message: your name, year, student number, department/program, reason, place to visit (students’ lab, the library, the Academic Affairs Office, etc.), date & time (month/day, from X:XX to Y:YY). CC the e-mail to your supervisor. Refrain from coming to school without permission.

* Please convert  「a」 to  @  when sending e-mail.

 

3. All the courses offered this semester will go on-line. We’ll inform you how to take them.

4. When you need to visit the Academic Affairs Office, make an appointment via e-mail in advance.

5. Monitor your health at home. If you have a fever, cold-like symptoms, tiredness, difficulty breathing, lack of the sense of taste/smell for four days, call Miyagi Prefecture/Sendai City Call Center at 022-211-3883 and follow their instruction. Inform your supervisor and the head of your department/program of your condition.

【重要】令和2年度第1学期の授業について

令和2年4月9日

学生 各位

                           教務委員会委員長

新型コロナウイルス感染症拡大のため、東北大学では当面の間の第1学期授業をオンラ
イン授業の形で行うことになりました。国際文化研究科の授業の履修方法などについて以
下で説明しますので、よく読んで、間違いのないように手続きを行ってください。

【重要】令和2 年度第1 学期の授業について

 

【注意喚起】新型コロナウイルスへの対応について(注意事項および経済支援について) ATTN: Important Information to Prevent the Spread of Coronavirus on Campus(Reminder, Part-time Jobs, Financial Support for students) 4月13日(April 13)update

【注意喚起:新型コロナウイルスへの対応について】

<学生のみなさんへ(注意事項および経済支援について)> 4月10日update
http://www.tohoku.ac.jp/japanese/2020/04/news20200410-01.html

新型コロナウイルス感染症の集団感染を防ぐため、3月2日付けの文書にて、「換気が悪く、人が密に集まって過ごすような空間に、集団で集まることを避けるよう」通知し取り組みいただいているところですが、国内及び県内で感染の広がりが確認されている状況から、学内構成員の健康と安全を考慮し、新型コロナウイルス感染の拡大を抑えるため、別添のとおり対応の継続を要請致します。(環境安全推進課)

<学生のみなさんへ※必ずお読みください> 3月31日update

新型コロナウイルスに関する情報は日々更新されるため、本学の対応もそれに応じて変化していきます。
最新の情報や留意すべき事項等は、本学ホームページ等を通じてお知らせしますので、必ず定期的にご確認いただき、感染症対策に努めていただきますようお願いします。


東北大学まとめサイト https://www.tohoku.ac.jp/japanese/disaster/outbreak/01/outbreak0101/#ANCHOR00_1 4月13日update

<在留資格に係る特別措置について>
・3月修了予定の方へ
留学生のみなさんへ
入管庁からのお知らせ

・新入生の方へ
在留資格認定証明書の有効期間について

・在学生の方へ
再入国等について

【ATTN: Important Information to Prevent the Spread of Coronavirus on Campus】

Message from Hirotsugu Takizawa, EVP for Education and Student Support (Reminder, Par-time Jobs, Financial Support for students)
http://www.tohoku.ac.jp/en/news/university_news/student_financial_support.html April 13 update

*The university stopped all international trips earlier this month, and has now also banned business travel within Japan.

・For New Students(令和2年度新入生の皆様へ)
https://www.tohoku.ac.jp/en/news/university_news/information_of_covid_19.html#linknewstudents March 31update

Tohoku University students or staff affected by these new border restrictions should contact their department or faculty.
The situation in Japan – and around the world – is fluid and there may be further changes to immigration and border controls due to concerns over the spread of the coronavirus. Anyone affected is strongly encouraged to check frequently for updates.

(外務省海外安全ホームページ・M O F A)
https://www.anzen.mofa.go.jp/covid19/pdfhistory_world.html
(Travel Advisory)
https://www.tohoku.ac.jp/en/news/university_news/travel_advisory.html

*We will keep updating the information, please check as follows;
Website in English
http://www.tohoku.ac.jp/en/news/university_news/information_of_covid_19.htmlhttp://www.tohoku.ac.jp/en/news/university_news/information_of_covid_19.htmlhttp://www.tohoku.ac.jp/en/news/university_news/information_of_covid_19.html
Facebook: https://www.facebook.com/TohokuUniversityPR
Twitter: https://twitter.com/TohokuUniPR
LinkedIn: https://www.linkedin.com/school/tohoku-univ/
Website in Japanese:
https://www.tohoku.ac.jp/japanese/disaster/outbreak/01/outbreak0101/

Please check our English site as below;
http://www.intcul.tohoku.ac.jp/english/information/list-news.html

<Information from Immigration office>
・For Prospective graduate students:
For International Students
Announcement from Immigration office

4月からの授業について/About spring classes from 2020

在学生 各位

 

新型コロナウィルスの感染拡大状況をふまえ,さきに連絡しておりますとおり授業開始日は4月20日(月)に変更する予定です。

ついては、4月20日から開始の第1学期の授業は当面の間,オンラインで行う予定であることをご連絡します。

ついては、今後受講に関する重要な連絡がDCメールをとおして連絡されることも想定されますので,各自DCメールの設定等対応よろしくお願いいたします。

 

◇参考
・DC Mail
https://www.dc.tohoku.ac.jp/guide/dcmail/newdcmail.html

・Campus Wi-Fi

https://www.dc.tohoku.ac.jp/guide/wifi/wifi.html

 

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Dear  students

 

Based on the spread of the new coronavirus infection, the class start date will be changed to April 20 (Monday), as previously reported.We will inform you that the first semester classes starting April 20 will be conducted online for the time being.In the future, it is assumed that important notices about attendance will be sent via DC mail in the future.

 

◇NOTICE
・DC Mail(English)
https://www.dc.tohoku.ac.jp/guide/dcmail/newdcmail-e.html

・Campus Wi-Fi(English)

https://www.dc.tohoku.ac.jp/guide/wifi/wifi-e.html

新入生オリエンテーション及び第1学期授業のオンラインによる実施について(4/9掲載)

新型コロナウィルスの感染拡大状況をふまえ,4月16日(木)10時からマルチメディア教育研究棟において開催予定 としていた新入生オリエンテーションについては,オンラインで行うことになりましたので, お知らせいたします。
また,授業開始日は4月20日(月)に変更する予定です。
これに伴い,新入生に学生証ならびに東北大ID(令和2年3月まで本学に在籍していた者を除く。)を書留郵便で郵送しております。また、4月13日を目途に学生便覧等の資料を郵送いたします。

また,4月20日から開始の第1学期の授業も当面の間,オンラインで行う予定です。

新入生オリエンテーション及び授業のオンラインでの実施方法はおってご案内します。

なお,新入生の皆様は,以下を参照の上速やかに学生メール(DCMail)の受信設定等をしてください。(この4月から東北大に在籍することになった方は東北大IDを受領後,受信設定をしてください。)

新入生の皆様へ(授業開始までの準備について) ― 東北大学

 

Based on the spread of the new coronavirus infection, the new student orientation which was scheduled to be held at the Multimedia Education and Research Building from 10:00 on Thursday, April 16, will be held online.The class start date will be changed to April 20 (Monday).Due to this, the student ID Card and Tohoku University ID (excluding those who were enrolled at the University until March 2020) have already been sent by registered mail to new students.Materials such as student handbook will be mailed by April 13.Classes for the first semester starting on April 20 will be conducted online for also .We will guide you and how to conduct classes online at the new student orientation.New students should immediately set up receiving student mail (DCMail) by referring to the information as below. (For those who will be enrolled at Tohoku University on this April, please set up reception after receiving your Tohoku University ID.)

◇NOTICE
・DC Mail(English)
URL https://www.dc.tohoku.ac.jp/guide/dcmail/newdcmail-e.html
・Campus Wi-Fi(English)
URL https://www.dc.tohoku.ac.jp/guide/wifi/wifi-e.html

「東北大学ID」並びに「学生証」の送付について/About sending “Tohokudai-ID” and “Student ID card”(It was sent 4/7))

令和2年4月
国際文化研究科入学者 各位

国際文化研究科教務係

「東北大学ID」並びに「学生証」の送付について

このことについて、下記の通りお送りいたしましたので、受領いたしましたら、令和2年4月9日(木)17時までメールにて国際文化研究科教務係へ受領したことをお知らせください。

送信先:国際文化研究科教務係あて E-Mail int-kkdk「a」grp.tohoku.ac.jp *
*メール送信時には、「a」 を @ に変換して送信願います。


件 名:学籍番号 氏名

本 文:東北大学IDと学生証を受領しました。

なお、他の入学手続き書類に関しては、後日お送りいたします。



1.東北大学ID*
*ただし、昨年度、本学大学院生および研究生だった学生には交付されません。もし、なくした場合には教務係へ問い合わせてください。

2.学生証

3.令和2年度新入生の皆様へ(日本語)・・・左から文書のPDFファイルをダウンロード願います。




April, 2020

Admission to GSICS Studies

GSICS Office

About sending “Tohokudai-ID” and “Student ID card”

We will send you this information as below. When you receive it, please let us know by E-mail by 17:00 on Thursday, April 9,2020.

Sent to: GSICS Office

E-Mail: int-kkdk「a」grp.tohoku.ac.jp 
Please convert  「a」 to  @  when sending e-mail.

Subject: Email subject: Student ID No. Name

Main Mesege: I received your Tohokudai-ID and Student card.

Other application documents will be sent at a later date.

Record
  1. Tohokudai-ID*
* However, it will not be issued to graduate students and research students last year. If you lose it, contact the GSICS Office.by E-mail
  1. Student ID card
  2. For new students in Reiwa 2(2020)(Englsh)・・・Please download the PDF file of the document from the left.

【新型コロナウイルス感染症に関する重要なお知らせ】研究科長メッセージ/【COVID-19 Information and Preventive Measures】Message from the Dean on April 6th, 2020

国際文化研究科の学生のみなさん

国際文化研究科長

新型コロナウィルスへの感染拡大を防止するために、以下のことに十分に留意するよう改めてお願いいたします。(状況は日々変わる可能性があり、研究科の対応もそれに応じて変わる可能性があることをご承知おきください。)

1. 現在ご自身の体調に異常がない場合も、人混みを避けるなど他人との接触を極力避けるようにし、大学に来ることも必要最小限にしてください。(指導教員との面談も極力、電話やウェブ会議方式にするようにしてください。)

2. 現在、事務室窓口は常時閉まっています。用事がある場合はあらかじめ教務係にメールで連絡を取った上でご来訪ください。

 

To: Students of GSICS
From: the Dean

We strongly urge you to take the following measures in order to prevent the spread of the new coronavirus infection (COVID-19). Please keep in mind that as the situation can change day to day, our measures can change accordingly.

1. Even if you are well now, avoid going to places where people gather. Stay home and try not to come to school except when there is an urgent reason. (If you need to talk to your teachers, make a telephone call or use an Internet communication system.)

2. Currently, the window at the Academic Affairs Office is always closed. If you need to visit, make an appointment with the Office in advance.

We sincerely appreciate your cooperation.

 

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